Úvodem

Státy: Wyoming

Grand Canyon of the Yellowstone

Ráno v Canyon Campground

Ráno jsme trochu pohli, abychom toho stihli co nejvíce. Autem jsme se přesunuli na parkoviště ke kaňonu, odkud to bylo jen kousek k oběma vodopádům. Ty si ale necháváme až nakonec a noříme se na opačnou stranu do lesa směrem na Clear Lake a Ribbon Lake. Chůze je příjemnou změnou po dvou dnech strávených v autě. Jsme v Yellowstonu a tak na mnoha místech vychází ze země pára většinou nepěkně zapáchající. Dokonce i z vody v jezerech je cítit síra. Cestou zpátky jsme již vyměnili lesní cestu za tu vedoucí po jižním okraji kaňonu a podobně jako včera hledíme užasle do nekonečné hlubiny. Z Artist pointu poprvé spatřujeme Dolní vodopád vysoký 93 metrů.

Grand Canyon of the Yellowstone Dolní vodopád

Zde také potkáváme dva Čechy, studenty cestující ve třech s jedním Bulharem podobně jako my autem po USA. Chvíli s nimi konverzujeme. Pak pokračujeme podél římsy až k vodopádu a zde scházíme po více než 300 schodech o 150 metrů hlouběji do kaňonu, abychom viděli vodopád také z jiné perspektivy. Nedaleko odtud je již parkoviště s naším autem, ale ještě se jdeme podívat na druhý - Horní vodopád. Ten už nás moc nebere pro svojí výšku jen 33 metrů. Vzhledem k pokročilé odpolední hodině sedáme do auta a po zhuba desetikilometrovém pěším výletu pokračujeme v poznávání Yellowstonu.

Mammoth hot springs a Norris geyser basin

Jedeme přes Tower Junction do Mammoth hot springs ležících nedaleko severního vjezdu do parku. Cestou se projíždí nekonečnými hektary spáleného lesa. To je památka na ničivý požár z roku 1987, kdy plamenům podlehla snad třetina lesů v národním parku. Většinou již jsou vidět malé stromky vykukující nesměle mezi suchými stožáry trčícími k nebi. Údajně trvá 60 let, než se les obnoví do původní podoby. V Mammoth hot springs vytvořila voda neustále vyvěrající ze země podivnou horu tvořenou kaskádami a terasami, jakési přírodní lázně.

Jelení stádo na trávníku před kostelem v Mammoth Hot Spring Mammoth Hot Springs

Nejlepší z nich je Minerva terrace, ale musím říci, že mě tento přírodní výtvor poněkud zklamal.
Odtud jsme pokračovali na jih s občasnými zastávkami, z nichž nejzajímavější byla Norris geyser basin, místo se spoustou malých jezírek s termální vodou a s malými gejzíry.

Norris Geyser Basin

V této oblasti se také nachází nejvyšší aktivní gejzír na světě - Steamboat geyser - jež může vytrysknout až do výše kolem 90 metrů. Jeho erupce jsou však absolutně nepředvídatelné. Poslední byla v roce 1998 a před tím jedna v roce 1992 a jedna v roce 1991. Ani jsme se na něj nestihli jít podívat, protože čas nás neúprosně tlačil, tma se blížila a tak jsme vše prohlíželi velmi hbitě. V plánu bylo již zítra opustit Yellowstone a přesunout se do národního parku Grand Teton. Prakticky se setměním jsme dorazili do kempu v Madison Junction.

Datum: 11. září 2000
Etapa: Madison Campground, WY - Jenny Lake Campground, WY
Ujeto: 103 mil
Státy: Wyoming

Poslední část Yellowstonu

Z Madisonu ráno vyrážíme na jih, abychom navštívili poslední atrakci Yellowstonského národního parku, kterou máme v plánu - gejzír Old Faithfull.

Jezírko Grand Prismatic Spring Bizoni

Ten je zdejším největším pravidelně tryskajícím gejzírem, intervaly mezi jeho erupcemi kolísají mezi 60 - 110 minutami a tryská do výše 30 - 60 metrů. My jsme na výtrysk čekali asi hodinu. "Starý věrný" si ale asi nevybral zrovna nejlepší den a jeho představení bylo trochu rozpačité.

Gejzír Old Faithfull

Po zdržení u gejzíru způsobeného nejen čekáním ale i prolézáním různých obchůdků jsme pokračovali ven z parku. Ještě jsme se zastavili u Yellowstonského jezera, kde si někteří smočili spodní část dolních končetin, což nazývali koupáním. Potom už nic nebránilo přesunu do sousedního národního parku Grand Teton. Ale Yellowstone si pro nás ještě připravil poslední překvapení v podobě největšího severoamerického zvířete - losa (moose). Bilance tohoto národního parku tedy zní: jelen (deer), severoamerický jelen (elk), bizoni, kojot a los. Už zbývá jen medvěd. ;-)